levné pneu | barum | alu kola | letní pneumatiky

Ekologické pneu

Při běžných testech pneumatik se posuzují jejich nejrůznější vlastnosti. Málokdy je však hlavní pozornost věnována hospodárnosti pneumatik. Dnes si představíme výsledky tak trochu jiného testu letních pneumatik. Ujala se ho společnost AutoTip. Test proběhl v minulém roce 2010.

Díky speciální technologii výroby pláště určitých letních pneumatik je umožněno jejich jednodušší otáčení čímž výrazně klesá spotřeba paliva. Takové pneu se potom chová daleko šetrněji k životnímu prostředí, právě proto, že spotřebovává mnohem méně paliva, které následně v podobě zplodin do jisté míry zamořuje přírodu kolem nás.

Test probíhal na vozidle Mercedes Benz třídy C, ve třech rychlostních režimech, konkrétně při rychlostech 80 km/h, 100 km/h a 130 km/h. Testu se zúčastnilo celkově pět výrobců pneumatik, o kterých je všeobecně známo, že mají nejmenší spotřebu paliva. Všechna testovaná letní kola na vzdálenosti 100 km spotřebovávají o 0,3 až 0,6 litrů paliva méně než běžné, průměrné pneumatiky. Avšak u převážné většiny těchto testovaných letních pneumatik byly zjištěny drobné až střední nedostatky v jízdních vlastnostech na mokré vozovce.

Jak si konkrétně jednotlivé letní pneumatiky v tomto jedinečném testu vedly, se můžete dozvědět z následujících řádků.

Na 1. místě se umístily letní pneumatiky Pirelli P7-Cinturato. Tyto gumy ukázaly pozoruhodnou míru všestrannosti. Schopnost spořit je zde rovnoměrně vyvážena s dostatečným bočním vedením a vynikajícími brzdovými vlastnostmi. Velice nízká je také hlučnost pláště. Na suchu získaly pneu Pirelli P7-Cinturato výslednou známku 2+ na mokru to potom bylo ještě lepší hodnocení v podobě 1-. Celkově se jedná o nejlepší ekologické letní pneumatiky, alespoň podle společnost AutoTip.

2. místo obsadily letní pneumatiky Bridgestone ER300 Ecopia. Jedná se spíše o sportovní pneumatiku, která dosahuje výborných výsledků při brzdění a to jak na suché pozemní komunikaci, tak i na mokré vozovce. Rovněž zde byla zjištěna vysoká odolnost vůči případnému aquaplaningu. Ani s hlukem pneu to nebylo nejhorší. Z pětice testovaných letních pneumatik se však jednalo u kol Bridgestone ER300 Ecopia o nejmenší úsporu paliva. Celková známka na suchu byla 2+, stejně tak tomu bylo i na mokru. V případě, že upřednostňujete ekologické pneumatiky, lze vám tohoto výrobce vřele doporučit.

Na 3. pozici, tedy přesně ve středu testovaného žebříčku letních pneumatik se usadily pneu Nokian V. Toto kolo se může pochlubit vynikajícími výsledky jak na suché, tak i na mokré vozovce. Rovněž byla zjištěna nadprůměrná odolnost vůči aquaplaningu. Na mokrém asfaltu byla zjištěna velice krátká brzdná dráha. Nokia V má taktéž slušnou schopnost snižovat spotřebu paliva. Jedná se tedy o vysoce ekologické pneumatiky. Jediným jejich negativem je zhoršený komfort. Celkové hodnocení bylo následující: na suché vozovce známka 2, na mokré potom 2+.

4. místo patří letním gumám Goodyear EfficientGrip. Jedná se o ekologické letní pneumatiky, které se vyznačují nízkým valivým odporem. Výrazným pozitivem je také velmi krátká brzdná dráha na suché vozovce. Mezi drobná negativa je možno považovat omezenou schopnost bočního vedení a mírně prodloužená brzdná dráha na mokré vozovce. Celkové hodnocení je však téměř výborné, na suché pozemní komunikaci to byla známka 2+, na mokré vozovce potom lepší průměr, tedy 3+.

Poslední místo z pětice testovaných letních kol patří letním pneu Michelin Energy Saver. Zde byl zjištěn velmi nízký valivý odpor. Dynamické schopnosti byly zjištěny především na suché vozovce. Mezi negativa patří hlavně delší brzdná dráha na mokré vozovce. Stejně tak je na mokru horší i schopnost dotáčení. Celkově potom také nižší schopnost zdolávání aquaplaningu. Pneumatika byla ohodnocena vynikající známkou 1- na suchu, na mokru se potom jednalo o průměr, tedy známku 3.

Vzhledem k tomu, že bylo testováno jen malé množství pneu, lze říci, že výsledky dopadly pro všechny z nich velmi dobře. Ekologické, nebo-li hospodárnější pneu, jsou zcela jistě obrovskou výzvou do budoucnosti. Bude však potřeba samozřejmě ještě vychytat nějaké drobné problémy především v jízdních a brzdných vlastnostech na mokrých pozemních komunikacích.